W Papierowym Świecie Origami


PROJEKT ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM SZTUKI ORIGAMI

założenia programowe
cele nauczania

zadania i sposoby realizacji

metody pracy i oczekiwane osiągnięcia

ZDJĘCIA Z PRACY NAD ORIGAMI

    W trakcie zajęć poświęconych kulturze japońskiej gimnazjalistom spodobała się bardzo sztuka origami. Układanie różnych form z kolorowego papieru okazało się zajęciem przyjemnym i sprawiającym wiele satysfakcji. Szczególne zainteresowanie, taką  formą spotkania ze sztuką, wykazali członkowie koła kultury japońskiej i uczniowie klasy II „b”. Okazało się, że chętnie spotkają się ze sztuką origami także w czasie ferii.

   Wychowawczyni klasy Marta Tyrakowska – san* opracowała program zajęć i już w pierwszych dniach ferii gimnazjaliści spotkają się i … będą składać ogromnego łabędzia oraz stado żurawi.

 

*  sufiks grzecznościowy, występujący po nazwiskach, imionach; oznacza „pani’ lub  „pan”

 

Poniżej prezentujemy zdjęcia z pracy nad origami



 

Projekt zajęć z wykorzystaniem sztuki Origami
(prowadząca Marta Tyrakowska)

Termin: ferie zimowe 2007/2008

Zajęcia zorganizowane pod kątem projektu kulturoznawczego
„W Kraju Kwitnącej Wiśni”

 

WPROWADZENIE

 

Origami to sztuka składania papieru, pochodząca z Chin, a rozwinięta w Japonii i dlatego uważa się ją za tradycyjną sztukę japońską. Reguły origami są proste: punktem wyjścia jest kwadratowa kartka papieru, której nie wolno ciąć, kleić i dodatkowo ozdabiać, i z której poprzez zginanie tworzone są przestrzenne figury. Sztuka  origami powstała ok. roku 700.
W wielu krajach uczniowie do dzisiejszego dnia uczą się tej sztuki - dzięki czemu mają okazję poznać między innymi podstawy geometrii. We współczesnej Japonii origami jest jednym z elementów wychowania dzieci. Dlaczego? Bo to ćwiczenie pamięci dla wszystkich. Starszych i młodszych, chorych i zdrowych. Origami uczy myślenia, systematyczności, dokładności, rozwija wyobraźnię i pobudza fantazję – jest po prostu mądrym zajęciem. Składanie papieru wykorzystywane jest często w edukacji i terapii.

Głównym celem programu „W Krainie Origami” jest zapoznanie gimnazjalistów z różnymi sposobami wykorzystania własnej kreatywności i popularyzacja tej pięknej sztuki w szkole. Wykonane prace zostaną zaprezentowane w marcu, podczas szkolnego Dnia Japonii.

 ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

 

1. Program jest przeznaczony dla uczniów klas I-III gimnazjum.
2. Zajęcia zaplanowano:
12.02.2008 – 3godz.
13.02.2008 – 2godz.
19.02.2008 – 3godz.
 3. Forma zajęć: grupowa i indywidualna (od 6 – 14 uczniów).

 

CELE NAUCZANIA

     Realizowany program edukacyjny ma wymiar działania wewnątrzszkolnego i lokalnego. Jego celem jest wykonanie kilkunastu form origami: żurawie, łabędzie oraz elementy przyrody i prezentacja wyników pracy w Dniu Japonii na japońskiej stronie internetowej szkoły oraz podczas Wieczoru Japońskiego w szczecińskim Klubie Garnizonowym. Opracowany program jest zgodny ze szkolnym priorytetem o rozwijaniu zainteresowań uczniów dziedzictwem kulturowym ludzkości.

 

 SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU

 

  

ZADANIA  I SPOSOBY REALIZACJI

 


TEMATY I ZAGADNIENIA



FORMY I SPOSOBY REALIZACJI



1. Pierwsze spotkanie ze sztuką origami
  • czym jest origami?
  • zastosowanie praktyczne sztuki składania papieru.
Rozmowa z młodzieżą
Pokazanie i omówienie kilku reguł, które powinny być przestrzegane przy składaniu papieru
2. Formy podstawowe w origami
Przedstawienie i wspólne składanie siedmiu podstawowych form origami jako punktów wyjściowych do tworzenia konkretnych wzorów figur
3. Tworzenie wybranych figur
Składanie wspólnie z młodzieżą konkretnych figur na wystawę na zakończenie projektu

METODY PRACY Z UCZNIEM

 

 

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

 

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

 

    W niniejszym programie duże znaczenie przywiązuję do celów kształcących, dlatego preferuję te metody pracy z uczniem, które uważam za najwłaściwsze do ich osiągnięcia. Stąd na zajęciach pojawią się metody zajęć praktycznych.
Prace gimnazjalistów znajdą praktyczne zastosowanie, gdyż przyczynią się do popularyzacji wytworów uczniów.

 

 EWALUACJA PROGRAMU

 

    Osiągnięcia uczniów będą oceniane pod kątem zaangażowania w realizowane zadania i ich praktyczne wykonanie. Przewiduję głównie ewaluację zewnętrzną Przedmiotem ewaluacji będą zarówno prace indywidualne jak i zespołowe.
    Uczestnicy zajęć będą mogli wykazać się zdobytymi umiejętnościami i wiedzą na temat sztuki origami podczas zorganizowanego Dnia Japonii w szkole i Wieczoru Japońskiego w Klubie Garnizonowym.
    Ewaluacja będzie prowadzona na podstawie bezpośredniej obserwacji uczniów, analizy ich prac, opinii rodziców i nauczycieli uczestniczących w prezentacjach na terenie szkoły i poza nią.