Program kulturoznawczy
"W Kraju Kwitnącej Wiśni"
założenia programowecele nauczania
szczegółowe cele programu
Współczesna
szkoła, oprócz tradycyjnych działań dydaktyczno – wychowawczych przewidzianych
obowiązkowym programem nauczania, musi wciąż
wzbogacać swą ofertę edukacyjną. Dostosowywać ją do zmieniających się
realiów: wszechobecnej techniki,
błyskawicznej komunikacji - epatującej często chaosem informacyjnym - oraz powszechnej globalizacji. Musi przygotować młodego człowieka na
spotkanie z różnorodnością i ciągłą zmiennością naszego świata.
Dzisiejsza europejska rzeczywistość coraz szybciej staje się światem
wielokulturowym. Znajomość odmienności, zróżnicowania cywilizacyjnego innych
narodów jest niezbędna dla
identyfikacji przez ucznia własnej tożsamości.
To trudna sztuka zrozumienia siebie
i drugiego człowieka, to nauka wzajemnego szacunku.
Głównym celem programu „W Kraju Kwitnącej Wiśni” jest zapoznanie
gimnazjalistów z bogactwem kultury japońskiej, jej odmiennością i
niepowtarzalnym pięknem. Zajęcia mają być swoistym dialogiem kulturowym i czasem
na spokojną refleksję. Połączeniem
teoretycznej wiedzy z praktycznym jej wykorzystaniem. Propozycją, jak rozwijać
ciekawość światem.
Realizacja tego programu będzie również okazją do podzielenia się z uczniami moją fascynacją kulturami innych narodów. Od kilku lat realizuję w gimnazjum projekty edukacyjne poświęcone kulturom różnych społeczeństw i systematycznie samodzielnie studiuję literaturę fachową z tej dziedziny.
1.Program
jest przeznaczony dla uczniów klas II
gimnazjum.
2.
Zajęcia dwa razy w tygodniu przez cały rok szkolny 2007/2008.
3.
Forma zajęć: grupowa i indywidualna ( od 6 – 14 uczniów ).
Realizowany program edukacyjny ma wymiar
zarówno działania wewnątrzszkolnego jak i działania lokalnego. Jego celem jest
zebranie i opracowanie wiadomości o Japonii i prezentacja wyników pracy w
postaci projektów plastycznych, plakatów, tekstów poetyckich, okolicznościowego
kalendarza z wierszami i kaligrafią japońską. Na stronie internetowej szkoły
zostanie utworzona specjalna witryna o Japonii, gdzie uczestnicy programu będą
mogli zamieszczać własne wiersze czy artykuły.
W
wymiarze działania lokalnego polega na zorganizowaniu Dnia Japonii w naszym gimnazjum
i prezentacji wybranych prac uczniowskich w Klubie Garnizonowym w Szczecinie, z
którym szkoła od kilku lat współpracuje.
Ze względu na kulturoznawczy charakter
programu jego realizacja wiąże się z nawiązaniem współpracy ze szczecińskim
Towarzystwem Polsko – Japońskim, ambasadą Japonii i innymi instytucjami, które
zajmują się promocją kultury Kraju Kwitnącej Wiśni.
Opracowany program jest zgodny ze szkolnym
priorytetem o rozwijaniu zainteresowań uczniów dziedzictwem kulturowym
ludzkości.
- edukacja kulturalna
- rozwijanie zainteresowań młodzieży kulturą Japonii
- doskonalenie przez gimnazjalistów umiejętności
korzystania z różnych źródeł informacji: katalogów bibliotecznych,
komputerowych baz danych, Internetu, encyklopedii i słowników
- rozwijanie kreatywności i samodzielności myślenia
- rozwijanie dociekliwości poznawczej
- ćwiczenie umiejętności tworzenia własnego tekstu
poetyckiego
- doskonalenie umiejętności pisania tekstów
publicystycznych
- sprawne i poprawne mówienie/ pisanie o poznanych
tekstach literackich i publicystycznych
- rozwijanie wrażliwości estetycznej młodzieży poprzez
kontakt z dziełami sztuki plastycznej, muzycznej i literackiej
- doskonalenie pracy w grupie, rozwijanie umiejętności
komunikacyjnych
- praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości
- zachęcanie uczniów do podejmowania inicjatyw na
rzecz szkoły i środowiska lokalnego