Program kulturoznawczy 

 "W Kraju Kwitnącej Wiśni"

założenia programowe
cele nauczania
szczegółowe cele programu

Współczesna szkoła, oprócz tradycyjnych działań dydaktyczno – wychowawczych przewidzianych obowiązkowym programem nauczania, musi wciąż  wzbogacać swą ofertę edukacyjną. Dostosowywać ją do zmieniających się realiów: wszechobecnej techniki,  błyskawicznej komunikacji - epatującej często chaosem informacyjnym -  oraz powszechnej globalizacji.  Musi przygotować młodego człowieka na spotkanie z różnorodnością i ciągłą zmiennością naszego świata.

    Dzisiejsza europejska rzeczywistość  coraz szybciej staje się światem wielokulturowym. Znajomość odmienności, zróżnicowania cywilizacyjnego innych narodów jest niezbędna   dla identyfikacji przez ucznia własnej  tożsamości.  To trudna sztuka  zrozumienia siebie i drugiego  człowieka,  to  nauka wzajemnego szacunku. 

    Głównym celem programu „W Kraju Kwitnącej Wiśni” jest zapoznanie gimnazjalistów z bogactwem kultury japońskiej, jej odmiennością i niepowtarzalnym pięknem. Zajęcia mają być swoistym dialogiem kulturowym i czasem na spokojną  refleksję. Połączeniem teoretycznej wiedzy z praktycznym jej wykorzystaniem. Propozycją, jak rozwijać ciekawość światem.

    Realizacja tego programu będzie również okazją do podzielenia się z uczniami moją fascynacją kulturami innych narodów. Od kilku lat realizuję w gimnazjum projekty edukacyjne poświęcone kulturom różnych społeczeństw i systematycznie samodzielnie studiuję literaturę fachową z tej dziedziny.   

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

 

1.Program jest przeznaczony dla uczniów klas  II gimnazjum.
2. Zajęcia dwa razy w tygodniu przez cały rok szkolny 2007/2008.

3. Forma zajęć: grupowa i indywidualna ( od 6 – 14 uczniów ).

 

                                                  CELE NAUCZANIA

 

     Realizowany program edukacyjny ma wymiar zarówno działania wewnątrzszkolnego jak i działania lokalnego. Jego celem jest zebranie i opracowanie wiadomości o Japonii i prezentacja wyników pracy w postaci projektów plastycznych, plakatów, tekstów poetyckich, okolicznościowego kalendarza z wierszami i kaligrafią japońską. Na stronie internetowej szkoły zostanie utworzona specjalna witryna o Japonii, gdzie uczestnicy programu będą mogli zamieszczać własne wiersze czy artykuły.

W wymiarze działania lokalnego polega na zorganizowaniu Dnia Japonii w naszym gimnazjum i prezentacji wybranych prac uczniowskich w Klubie Garnizonowym w Szczecinie, z którym szkoła od kilku lat współpracuje.

    Ze względu na kulturoznawczy charakter programu jego realizacja wiąże się z nawiązaniem współpracy ze szczecińskim Towarzystwem Polsko – Japońskim, ambasadą Japonii i innymi instytucjami, które zajmują się promocją kultury Kraju Kwitnącej Wiśni.

   Opracowany program jest zgodny ze szkolnym priorytetem o rozwijaniu zainteresowań uczniów dziedzictwem kulturowym ludzkości.

SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU

 

  • edukacja kulturalna
  • rozwijanie zainteresowań młodzieży kulturą Japonii
  • doskonalenie przez gimnazjalistów umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji: katalogów bibliotecznych, komputerowych baz danych, Internetu, encyklopedii i słowników
  • rozwijanie kreatywności i samodzielności myślenia
  • rozwijanie dociekliwości poznawczej
  • ćwiczenie umiejętności tworzenia własnego tekstu poetyckiego
  • doskonalenie umiejętności pisania tekstów publicystycznych
  • sprawne i poprawne mówienie/ pisanie o poznanych tekstach literackich i publicystycznych
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej młodzieży poprzez kontakt z dziełami sztuki plastycznej, muzycznej i literackiej
  • doskonalenie pracy w grupie, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
  • praktyczne wykorzystanie zdobytych wiadomości
  • zachęcanie uczniów do podejmowania inicjatyw na rzecz szkoły i środowiska lokalnego