HAIKU - poetycki drobiazg
Haiku
to wiersz, który wyróżnia się finezją, urokiem, subtelnością i
skrótowością przekazu poetyckiego. Ma pozostawić u odbiorcy ulotne, refleksyjne
odczucie i skłonić do zadumy. Tematem haiku może być dosłownie wszystko: przelatujący
motyl, jesienna róża, słońce, gałązka czeremchy …
„ W poezji haiku podmiotem poezji jest otaczająca poetę
rzeczywistość: przyroda, rzeczy i sprawy, i raczej nie ich wierny opis, lecz
duch zjawisk, najgłębsza istota ukryta w drobiazgach, ulotnym wrażeniu. W haiku
poeta podkreśla swą szczególną więź z przyrodą, która jest wiernym towarzyszem
jego wędrówek, wyznacza porami roku rytm jego życia”.
Gazeta Klubu Polskiego w Japonii
nr 2, kwiecień 2000 )
Zachęcamy
Was do pisania haiku. Niektórzy
uczniowie naszego gimnazjum, w ramach projektu japońskiego, już próbowali pisać
klasyczne haiku. Poniżej prezentujemy najciekawsze poetyckie drobiazgi. Wkrótce kolejne.
****
labirynty koloru
kuszą włóczęgów
lekcja pisania
krwią błękitnej stalówki
zabijam myśli
spadający liść
ten co kończy
paradę kwiatów
na twą pociechę
oplotła wiosna frezję
kapryśną aurą
(Klaudia Hołowczyc, kl. III)
rozmowa ludzi
głęboka jak ocean
powoli tonę
(Arkadiusz Kocyła, kl. I)
****
wolno płynąca rzeka
często zmienia tor
(Kacper Przybyszewski, kl. II)
na niebie ptaki
płyną jak mknące życie
prosto do celu
(Paweł Jarymowicz, kl. II)
pachnąca róża
uosobienie piękna
wiosenna radość
(Michał Cichecki, kl. II)
ta cudowna iluzja
zmienia cały świat
(Jarek Brodowski, kl. II)
****
na zielonkawej trawie
pierwszy zimy cud
(Kamila Sołowczuk, kl. II)
wiosny początek
kwiaty jabłoni
jesienne liście
spadają złotem z drzewa
prosto na ziemię
za oknem ciemność
świecą gwiazdy na niebie
dookoła noc
(Patrycja Giedrojć, kl. II)
****
siedzą na żywopłocie
cicho ćwierkają
(Anna Danielak, kl. II)
siedzi i milczy
w świętym budynku modlitw
kamienny posąg
jak bicie serca
moją zmorą udręką
mijający czas
podobna bogom
inteligentna rasa
efekt uboczny
jak szum strumyka
gra przepiękną muzykę
babciny imbryk
(Paweł Mazurek, kl. II)
****
magiczne słowa
blasku nadają życiu
tworzą marzenia
myśli błądzące
szukają wciąż ucieczki
od złych wspomnień
(Małgorzata Kosik, kl. II)
miłość jest jak wiatr
nie można jej zobaczyć
czuje się sercem
(Miłosz Kokosiński, kl. II)
****
roztrzaskuje obrazem
ścianę uśmiechów
zimowe chmury
plastycznie układane
deszczem gałęzie
mroczna aleja
sinusoida zdarzeń
zapalcie lampy
(Martyna Majewska, kl. III)
pędzelkiem piszę
monografię marzenia
na skrzącym śniegu
błyskawica to
wyładowanie uczuć
pachnie majowo
(uczniowie kl. III)
****
piękniejsza gdy rozkwita
budzi do życia
(Weronika Ratajczak, kl. II)
****