HAIKU - poetycki drobiazg

 Haiku jest wyrazem krótkotrwałego olśnienia, kiedy wglądamy w życie rzeczy

R. Blyth

     Haiku to nazwa japońskiego gatunku poetyckiego, który powstał w Kraju Wschodzącego Słońca w XVII wieku. Jest to krótki wiersz bezrymowy, siedemnastosylabowy, składający się z trzech wersów.  Klasyczne haiku ma trzy wersy ze stałym podziałem sylabicznym 5 + 7 + 5 . Ważnym elementem wiersza jest tzw. kigo – odniesienie do pory dnia lub roku oraz następująca później refleksja.

Haiku to wiersz, który wyróżnia się finezją, urokiem, subtelnością i skrótowością przekazu poetyckiego. Ma pozostawić u odbiorcy ulotne, refleksyjne odczucie i skłonić do zadumy. Tematem haiku może być dosłownie wszystko: przelatujący motyl, jesienna róża, słońce, gałązka czeremchy …

 
W poezji haiku podmiotem poezji jest otaczająca poetę rzeczywistość: przyroda, rzeczy i sprawy, i raczej nie ich wierny opis, lecz duch zjawisk, najgłębsza istota ukryta w drobiazgach, ulotnym wrażeniu. W haiku poeta podkreśla swą szczególną więź z przyrodą, która jest wiernym towarzyszem jego wędrówek, wyznacza porami roku rytm jego życia”.

(Judyta Yamato, Wyprawa po  haiku
Gazeta Klubu Polskiego w Japonii 
nr 2, kwiecień 2000 )

Zachęcamy Was  do pisania haiku. Niektórzy uczniowie naszego gimnazjum, w ramach projektu japońskiego, już próbowali pisać klasyczne haiku. Poniżej prezentujemy najciekawsze  poetyckie drobiazgi. Wkrótce kolejne.

****

rozlane wrzosem
labirynty koloru
kuszą włóczęgów

lekcja pisania
krwią błękitnej stalówki
zabijam myśli

spadający liść
ten co kończy
paradę kwiatów

na twą pociechę
oplotła wiosna frezję
kapryśną aurą

(Klaudia Hołowczyc, kl. III)


****

rozmowa ludzi
głęboka jak ocean
powoli tonę

(Arkadiusz Kocyła, kl. I)


****


nasza rozmowa
wolno płynąca rzeka
często zmienia tor

(Kacper Przybyszewski, kl. II)

****

na niebie ptaki

płyną jak mknące życie
prosto do celu

(Paweł Jarymowicz, kl. II)

****

pachnąca róża

uosobienie piękna
wiosenna radość

(Michał Cichecki, kl. II)


****
butelka sake
ta cudowna iluzja
zmienia cały świat

(Jarek Brodowski, kl. II)


****


dwa płatki śniegu
na zielonkawej trawie
pierwszy zimy cud

(Kamila Sołowczuk, kl. II)


****

wiosny początek
kolorami pachnące
kwiaty jabłoni
 
jesienne liście

spadają złotem z drzewa

prosto na ziemię

 
za oknem ciemność

świecą gwiazdy na niebie
dookoła noc

(Patrycja Giedrojć, kl. II)

****

zmarznięte ptaki
siedzą na żywopłocie
cicho ćwierkają

(Anna Danielak, kl. II)


****

siedzi i milczy
w świętym budynku modlitw
kamienny posąg
 
jak bicie serca
moją zmorą udręką
mijający czas
 
podobna bogom
inteligentna rasa
efekt uboczny
 
jak szum strumyka
gra przepiękną muzykę
babciny imbryk

(Paweł Mazurek, kl. II)


****

magiczne słowa
blasku nadają życiu
tworzą marzenia
 
myśli błądzące
szukają wciąż ucieczki
od złych wspomnień

(Małgorzata Kosik, kl. II)


****

miłość jest jak wiatr
nie można jej zobaczyć
czuje się sercem

(Miłosz Kokosiński, kl. II)


****

wazon na oknie
roztrzaskuje obrazem
ścianę uśmiechów
 
zimowe chmury
plastycznie układane
deszczem gałęzie
 
mroczna aleja
sinusoida zdarzeń
zapalcie lampy

(Martyna Majewska, kl. III)


****

pędzelkiem piszę
monografię marzenia
na skrzącym śniegu
 
błyskawica to
wyładowanie uczuć
pachnie majowo

(uczniowie kl. III)


****

miłość jak wiosna
piękniejsza gdy rozkwita
budzi do życia

(Weronika Ratajczak, kl. II)

****

Jesień odchodzi
już łupina kasztana
otwiera swą dłoń

(Bartosz Zajkowski, kl. II)